Center IRIS

Center za izobraževanje, rehabilitacijo, inkluzijo in svetovanje za slepe in slabovidne Ljubljana

Lahko osebe s slabovidnostjo pridobijo vozniško dovoljenje?


Mobilni učitelji (tiflopedagogi), ki delamo s populacijo otrok in mladostnikov s slepoto in slabovidnostjo, ure dodatne strokovne pomoči namenimo prilagajanju okolja in gradiv, uporabi pomožne in podporne tehnologije, učenju vsakodnevnih in socialnih veščin, vajam vida, in še bi lahko naštevali. Veliko časa namenimo pogovorom o različnih tematikah in dilemah. Ena najbolj občutljivih tem (sploh ob koncu osnovne šole in pri srednješolski populaciji) je pridobitev vozniškega dovoljenja. Pogosto se dogaja, da se o tej tematiki doma ne pogovarjajo in od nas prvič slišijo, da (najverjetneje) nikoli ne bodo mogli voziti avta. Morda se starši želijo izogniti neugodnim čustvom, ki pogosto spremljajo takšne pogovore (še posebej, ko se pričnejo pogovarjati o tem v najstniških letih) ali pa sami o tej temi niso dovolj seznanjeni.

Za opravljanje praktičnega dela vozniškega izpita je poleg izpita iz prve pomoči in znanja teorije vožnje potrebno opraviti tudi zdravstveni pregled, s katerim se ugotavlja, ali je kandidat za voznika telesno in duševno zmožen za vožnjo motornega vozila. V pravilniku o zdravstvenih pogojih voznikov motornih vozil je navedeno , da zdravstveni pregled vključuje:

  • pregled osnovne zdravstvene dokumentacije osebnega zdravnika,
  • klinični pregled,
  • pregled osnovnih vidnih funkcij (vidno polje, globinski vid, barvni vid, kontrastni vid in orientacijsko vidno polje).

Vozniku  se lahko izda zdravniško spričevalo, če izpolnjuje naslednje pogoje (Pravilnik o zdravstvenih pogojih voznikov motornih vozil, 2011, str. 8 in 9):

  • če je binokularna ostrina vida, po potrebi s korektivnimi lečami, vsaj 0,6, če uporablja obe očesi skupaj. Na boljšem očesu mora biti vidna ostrina najmanj 0,5;
  • če je horizont pri vidnem polju vsaj 120 stopinj, podaljšanje pa vsaj 50 stopinj v levo in desno ter 20 stopinj navzgor in navzdol. V polmeru osrednjih 20 stopinj ne sme imeti nobenih okvar;
  • če nima progresivne očesne bolezni;
  • če nima monokularnega vida (popolne funkcionalne izgube vida na eno oko ali uporabljati zgolj enega očesa, kot je npr. v primeru diplopije), razen če zmožnost za vožnjo ugotovi specialist medicine dela, prometa in športa in voznik izpolnjuje tudi naslednje kriterije: ima ostrino vida, po potrebi s korektivnimi lečami, vsaj 0,6, vidno polje tega očesa ustreza zahtevam iz druge alinee tega odstavka, ima normalno gibljivost, zrkla, nima nistagmusa in je oftalmolog, pri katerem se voznik redno kontrolira potrdil, da stanje monokularnega vida obstaja dovolj dolgo, da je bila mogoča prilagoditev.
  • če pri binokularnem gledanju pri konkomitantnem in paralitičnem škiljenju v primarni drži glave nima dvojnih slik v centralnem delu vidnega polja;
  • če pri nistagmusu čas razpoznave posameznega znaka ne sme trajati več kot 1 sekundo;
  • če nima motnje nočnega vida, razen če je zmožnost za vožnjo z omejitvijo (zmožen vožnje le podnevi).

V prej imenovanem aktu je pod vsemi temi kriteriji navedeno, da se vozniku izjemoma lahko dovoli vožnja, kadar ne izpolnjuje pogojev za vidno polje ali ostrino vida iz navedenih alinej, v primeru, da zmožnosti za vožnjo ugotovi specialist medicine dela, prometa in športa pri pooblaščenem izvajalcu zdravstvene dejavnosti na podlagi mnenja specialista oftalmologa ki voznika vodi in na podlagi opravljenega praktičnega preizkusa vožnje. Več informacij lahko preberete v Pravilniku o zdravstvenih pogojih voznikov motornih vozil ter v Zakonu o voznikih.

Poskrbimo za našo varnost in varnost drugih v prometu!

moški za volanom
foto: Pixabay
(Skupno 1.855 obiskov, današnjih obiskov 1)
Dostopnost